Nytteløst at klage til Spillemyndigheden

Nytteløst at klage til Spillemyndigheden

30 jan 2012 | 09:12 Forfatter: Casinotop10

Du skal klage til Forbrugerklagenævnet, hvis du har en klage over en spiludbyder med dansk licens. Spillemyndigheden kan kun tage klagen til efterretning.

Hvis du siden 1. januar 2012 har oplevet en tvist mellem dig og en spiludbyder med dansk licens, så har du måske overvejet, hvordan du vil gå videre med sagen. Med den nye spillelov skulle der ellers være basis for, at man som spiller står stærkere i forhold til spiludbyderen, som ofte ”gemmer” sig på en adresse i udlandet og er svær at få i tale.

Desværre har den nye lov ikke medført, at det er mere effektivt at klage over en spiludbyder end tidligere. Ganske vist kan man tage klagen videre til Spillemyndigheden i Danmark, men de kan ikke afgøre klager over spiludbydere:

- Spillemyndigheden er altid interesseret i at modtage henvendelser fra spillere, da dette er en stor hjælp i forhold til vores tilsyn med tilladelsesindehavere, men myndigheder blander sig ikke i private tvister og kan heller ikke, medmindre der er særlig lovhjemmel hertil. Det er der ikke på spilområdet, oplyser Spillemyndigheden overfor casinotop10.dk.

Det betyder altså, at man godt kan sende en klage videre til Spillemyndigheden, som dog kun kan tage klagen til efterretning og måske tager den med i vurderingen af spiludbyderen, når der skal udstedes licenser igen. Dog kan man klage direkte til Spillemyndigheden, hvis man mener, at en udbyder ikke overholder lov om spil eller regler eller vilkårene til licensen, f.eks. udbyder ulovlige spil.

Klage i hjemlandet

Tidligere har det været sådan, at hvis der opstod en tvist mellem dig og et spillefirma, skulle du klage til spillemyndighederne i det land, som spillefirmaet har licens i. Det er typisk lande som Malta, Cypern, Costa Rica eller steder med selvstyre som f.eks. Gibraltar, Isle of Man, Kahnawake og Curacao.

Selvom der har været et par kedelige eksempler, så tager spillemyndighederne disse steder faktisk klagerne meget seriøst, og de bliver normalt behandlet grundigt. Flere kunder har også endt med at få ret i sagerne, men så vidt vi ved, er det dog aldrig endt med, at en spiludbyder har mistet sin licens på grund af en tvist med en kunde. Der skal meget mere til, da de lokale spillemyndigheder selvfølgelig også er afhængige af indtægterne fra spilleselskaberne.

Hvor kan man så klage?

Systemet er altså ikke det samme i Danmark, hvor det altså er nytteløst at klage til Spillemyndigheden over en spiludbyder. I stedet opfordrer Spillemyndigheden at kontakte Forbrugerklagenævnet:

- En spiller kan, som andre forbrugere, klage til Forbrugerklagenævnet over deres køb af en tjenesteydelse, når kravene hertil er opfyldt. Derudover har spillerene også altid muligheden for at gå til domstolene, oplyser Spillemyndigheden.

Det er selvfølgelig positivt, at man kan sende sin klage videre til Forbrugerklagenævnet og skrive på dansk. Her på casinotop10.dk undrer vi os dog lidt over, at der ikke er blevet oprettet et specielt og mere effektivt organ, hvor man kan henvende sig som spiller, da spillebranchen er ret speciel i forhold til andre brancher – specielt når der i forvejen er en myndighed, som fører tilsyn med udbyderne.

På Forbrugerklagenævnets hjemmeside kan du se, hvilke betingelser der skal være opfyldt, for at du kan sende din klage videre til dem.

 

Gratis Roulette

Gratis 3D-roulette

Gratis 3D-roulette

Spændingen ved at se det snurrende hjul i sorte og røde farver har længe været til stede for mange ivrige spillere over ...

Læs mere!

Hvad er dit lykketal?