Malta-baserede spiludbydere udløser kæmpe erstatningskrav

Malta-baserede spiludbydere udløser kæmpe erstatningskrav

08 maj 2015 | 10:58 Forfatter: John de Summer-Brason

Mediehusene er i shock og topadvokaterne oppe at køre efter at Københavns Politi har krævet 415 millioner kroner af Ekstra Bladet

Selv om de er hærdede på Ekstra Bladet, kan man levende forestille sig, at det har gibbet i den samlede chefredaktion, da de i forgårs modtog et erstatningskrav på ikke mindre end 415 millioner kroner. Når jeg skriver gibbet, skyldes det, at den nuværende chefredaktør Poul Madsen og den tidligere chefredaktør Bent Falbert står til klækkelige bøder, hvis politiet får medhold i sagen.

Nej, erstatningskravet er ikke faldet fordi Ekstra Bladet i årtier har praktiseret rufferi ved at bringe annoncer for seksuelle ydelser, de såkaldte massageannoncer, bagerst i avisen. Erstatningsbeløbet er opstået, fordi at Ekstra Bladet i årene 2003-2011 har tjent rigtig gode penge på at annoncere for udenlandske spiludbydere som Betfair, Ladbrokes og Unibet, selv om disse dengang ikke havde fået en bevilling fra Skatteministeriet i Danmark. Det havde nemlig Dansk Tipstjeneste, der nu hedder Danske Spil!

Kalkuleret brud på dansk lov

Der hersker ingen tvivl om, at Ekstra Bladet har overtrådt den daværende danske lovgivning. Men Ekstra Bladets ledelse har nu ikke tænkt sig at overgive sig og betale pengene. Med en hær af advokater har man nemlig fundet ud af, at den daværende danske lovgivning ikke var afstemt med den overordnede EU-lovgivning. Og derfor vil man gerne have sagen ud i EU-domstolen (hvor den vil kunne ligge og rode i årevis).

Nu skal det ikke være nogen hemmelighed, at Ekstra Bladet har tjent godt på Betfair, Unibet og co., for JP/Politikens Hus koncernøkonomidirektør Henrik Schjerbeck meddeler i en pressemeddelelse: ” Det påståede annoncebeløb er helt uden sammenhæng med virkeligheden og de faktiske annonceindtægter fra spilannoncer. Hertil kommer, at der efter vores opfattelse ikke er tale om en ulovlig aktivitet og således ikke ulovlige indtægter.”

Tillidsmanden beroliger

Fra tillidsmanden Anders Stoffer hedder det i fagbladet Journalisten: ”Hos Ekstra Bladet tager man sagen med ophøjet ro. Uanset hvordan denne sag falder ud, kan jeg ikke forestille mig, at det vil koste arbejdspladser på Ekstra Bladet.” Stoffer henviser til, at koncernen har en egenkapital på hele 1,7 milliarder kroner at tære på. Det er på den baggrund, at Ekstra Bladets tillidsmand ikke frygter fyringer.

Hvis man tror, at de andre mediehuse i det stille fryder sig over Ekstra Bladets vanskæbne – det første retsmøde er berammet til 18. juni – kan man godt tro om. Københavns Politi har nemlig kækt bebudet, at sagen mod Ekstra Bladet er en ’prøvesag’. Vinder politiet den (hvad de naturligvis regner med), kommer de også efter andre medier som har annonceret for udenlandske casinoer typisk placeret på Malta, inden lovgivningen blev liberaliseret.

Også Berlingske på krigsstien

Det har igen fået Det Berlingske Officins administrerende direktør Lisbeth Knudsen til at udbryde: ”Det er en fuldstændig absurd sag. Vi har handlet efter EU-reglerne, som dansk lovgivning var i strid med. Det er absurd, at politiet nu rejser sag på den baggrund.”

Hendes tidligere chefredaktør på BT, Arne Ullum, udtaler til DR.dk: ”Jeg synes, det er utilstedeligt, at anklagemyndigheden lader en sag ligge i 7 - 8 år, fordi man venter på nogle civile sager, der så ikke bliver til noget. Derfor forventer jeg, at sagen mod mig bliver afvist.”

Ligesom Bent Falbert står han til bøde eller måske fængsel. Kvalificerede iagttagere mener, at BT og Det Berlingske Officin skal af med 200-400 millioner kroner, hvis Københavns Politi først får krammet på Ekstra Bladet. Og Det Berlingske Officin, der ejes af hollandske interesser, er ikke nær så velpolstret som JP/Politikens Hus. Et erstatningskrav på 400 millioner kroner vil kunne tvinge den i forvejen vaklende koncern i knæ.

Professor giver Ekstra Bladet medhold

Ingen tvivl om, at de forskellige mediehuse nu har bud efter de bedste stormtropper blandt advokater. Og der er trøst at hente hos den uhildede sagkundskab. Ifølge professor Søren Friis Hansen, CBS, har JP/Politikens Hus, og de mere end 30 andre medier der står til at blive plukket for milliarder af kroner, en god sag:

”Det er efter min sag udelukket, at en dansk domstol idømmer en straf eller en konfiskation i denne sag, uden at den bliver forelagt for EU-domstolen,” siger Søren Friis Hansen ifølge Mediawatch.dk. ”Og det er det, fordi det er udelukket, at man kan straffe for overtrædelse af en dansk regel, hvis den daværende danske regel var i strid med EU-retten. Det har Højesteret slået fast,”

Retsmødet 18. juni om at henlægge sagen til EU-domstolen, bliver derfor mere end afgørende. Fortsættelse følger, og gad vide, om du kommer til at bette på udfaldet hos Unibet, Betfair, NordicBet?

 

Gratis Roulette

Gratis 3D-roulette

Gratis 3D-roulette

Spændingen ved at se det snurrende hjul i sorte og røde farver har længe været til stede for mange ivrige spillere over ...

Læs mere!

Hvad er dit lykketal?