Hvorfor er rollespil så spændende?

Hvorfor er rollespil så spændende?

19 maj 2015 | 10:48 Forfatter: John de Summer-Brason

Jacob Octavius Jarlskov, filosof og forfatter til rollespilsbiblen ”Levende Eventyr & Fantasi”, forklarer de forskellige spændingsmomenter i rollespil

”Det er folk som de er flest, alle slags mennesker, der spiller poker,” konstaterer filosoffen og rollespilsmesteren Jacob Octavius Jarlskov, da jeg fornyligt interviewede ham hjemme i Dr. Watson-lænestolen et stenkast fra Københavns Universitet Amager, blandt indforståede kaldet KUA.

Jacob mener, at det er noget uhyre elementært som driver os, når vi giver os hen i et pokerspil eller kaster os ud i et rollespil, om det er så er som brætspil eller live i for eksempel Geels Skov en søndag eftermiddag. ”Vi spiller, fordi vi gerne vil noget med andre mennesker! Man beskæftiger sig med andre mennesker, fordi der er ikke andet at beskæftige sig med. Det er det vi laver.

Det fungerer sådan for mennesker, at når vi mødes med nogle bestemte formål og regler for hvordan vi skal være sammen. Så bliver vores samvær meget bedre! Vi laver nogle rammer for, hvordan vi kan beskæftige os med hinanden. Det ser vi i alle arrangementer, hvor der er regler for, hvordan man gør. At folk f.eks. skal have en velkomstdrink, hvis de kommer til fest.”

Tre forskellige spændingsmomenter

TerningerRollespilWikipedia

Rollespil terninger. Foto: Wikipedia

Jacob har tre klare bud på spændingsmomenter i rollespil:

”Bordrollespil fungerer på den måde, at en mester sidder og fortæller en historie. Spillerne, der er med i spillet, blander sig, fordi de har en karakter, der er med i historien. De har mandat til at handle på karakterens vegne.

Der er tre ting der laver spænding i det her. Det er det rent spillemæssige; terningerne. Der er nogle fysiske udfordringer, selvom vi kun spiller i fantasien; for eksempel kan man forestille sig, at man skal banke trolden. Eftersom at mesteren ikke bestemmer alt, bliver afgørelsen typisk overladt til terningerne. Hvilket betyder, at man sidder og ruller terninger. Så sidder man og håber; ”Jeg skal have en 6’er, jeg skal have en 6’er…” Dét i sig selv er et spændingsmoment.

Spillere på tynd is

Så er der også historiespillet. Her er der to muligheder. Det ene som tit forekommer, er at spillerne skal tage beslutninger som beror på moralske principper. Her opstår et spændingsmoment, for pludselig sidder der tre spillere, der skal finde ud af, hvordan de skal handle i en situation, hvor de ikke er enige om hvad der er moralsk rigtigt! Hvad kan vi tillade os? Hvad kan vi ikke tillade os?

Så opstår der diskussion blandt spillerne. Hvem vinder, i forhold til, hvad foretager vi os. Så det er både et ledereksperiment – hvem bliver lederen her, hvem får den afgørende beslutning? – men også en spændende diskussion om de moralske forhold.

Synergi blandt spillerne

Det sidste er det vanskeligste at forklare, men dét der fylder mest i rollespil. Vi taler om en historiefortællerkonkurrence. Det handler om at være foran i historien. Når Mesteren fortæller, sidder spillerne og lytter. Mens de lytter, prøver de at forestille sig, hvor de er i historie, og hvornår de skal handle – inden det er for sent.

Her opstår der noget helt basalt i forhold til, hvordan mennesker tænker. Jo hurtigere man er til at komme med svar, jo mere presser man Mesteren. Mesteren skal pludselig tage en beslutning, og spillerne får tid i overskud til at tænke forud i historien.

Som regel er det omvendt. At Mesteren kender hele historien, ved hvordan det hele er skruet sammen, og han presser spillerne. Men pludselig indgår spillerne i et samarbejde, hvor de pludselig finder sammen. Pludselig fungerer tre hjerner hurtigere end en. Og svarene kommer prompte – og Mesteren bliver presset. Det er faktisk hvad der fylder mest i en rollespilssammenhæng! Dét er dét der gør, at man bagefter at man har spillet en hel aften tænker: Det var godt nok en hård aften.”

Dungeon & Dragons

Jeg spørger Jacob Octavius Jarlskov hvor dette koncept stammer fra, og får prompte svaret: ”Chainmail” og amerikaneren amerikaneren Gary Gygax.” Da jeg kigger uforstående på ham, skynder han sig at tilføje: ”Chainmail” fra 1970 var forløberen for ”Dungeons & Dragons”. OK, det berømte rollespil, som jeg tror alle, på et eller andet tidspunkt er stødt på. Mesteren har talt… 

 

Gratis Roulette

Gratis 3D-roulette

Gratis 3D-roulette

Spændingen ved at se det snurrende hjul i sorte og røde farver har længe været til stede for mange ivrige spillere over ...

Læs mere!

Hvad er dit lykketal?