Butikker tjener kassen på glemte gavekort

Butikker tjener kassen på glemte gavekort

11 feb 2014 | 01:13 Forfatter: John de Summer-Brason

Umiddelbart lyder gavekort som en god ide. Men undersøgelser viser, at rigtig mange af dem aldrig bliver brugt. Så som dét jeg havde fået udstedt til Grand Teatret

”Truer du nu! Jeg er selv uddannet journalist, og ved godt, hvornår en trussel bliver fremsat!”

Udtalelsen faldt forleden, da jeg ringede til Grand Teatret – et af Danmarks ældste biografteatre – og spurgte ind til muligheden af at se en bestemt film.

Da det hæderkronede gamle københavnske biografteater netop viser mesterinstruktøren Martin Scorseses ”The Wolf of Wall Street”, der med Leonardo di Capricio i hovedrollen handler om den mafia-connectede børsmægler Jordan Belfort, var sagen klar. Jeg skulle i biffen. I Grand Teatret, der så sent som i 2006 af European Cinema fik en pris for ”Det bedste film program i Europa”Wolf of Wall Street poster.

Mit gamle gavekort

Jo, jeg havde også et gavekort liggende. Da jeg først havde taget gavekortet i øjesyn, kunne jeg imidlertid se, at et par år i lædertegnebogen ikke havde tjent kortet vel. Faktisk var dele af teksten så falmet, at det dårligt kunne læses. Jeg ringede derfor til Grand, forklarede problemet, og spurgte om jeg alternativt kunne få lov at overvære forestillingen på mit pressekort fra Dansk Journalistforbund.

Mens jeg ventede på svar, kom jeg i tanke om flere artikler jeg har læst, om alle de gavekort, der går tabt. Da den presseansvarlige så forklarede, at teatret ikke kunne imødekomme mit ønske – jeg måtte rette henvendelse til distributøren UIP – rundede jeg samtalen af med en konstatering, at dette blogindlæg nok mest af alt kommer til at handle om gavekort! Hvilket, til min store overraskelse fremkaldte nævnte udmelding om at true!!!

Gavekort som samfundsproblem

Men, men - der er grund til at gå efter gavekortene. En ting er at de kan falme eller gå i opløsning (måske fordi de er printet for lemfældigt eller modtageren ikke opbevarer dem ordentligt). Men de glade givere af gavekort skal vide, at der faktisk er en del erfaring for, at mange gavekort aldrig bliver brugt – og dermed bliver til en guldrandet forretning for de udstedende forretninger.

Der kan være mange gode grunde til at gi’ gavekort. Du slipper for at gi’ noget, der enten fremkalder kedsomhed eller blive betragtet som ren og skær hadegave. Et andet godt rationale er, at modtageren af et julegavekort kan få meget ud af at bruge sit gavekort under det efterfølgende januarudsalg.

Forbrugerrådet advarer

Gavekortet.dk, der kører gavekort for flere store butikskæder, har gennem de senere år meldt om kraftig vækst. Selv om gavekortenes indhold er blevet mere snusfornuftige efter finanskrisen, hvor folk glat væk gav en ballonflyvning med champagne, advarer Forbrugerrådet stadig folk mod at købe gavekort.

”Problemet er, at alt for mange ikke får indløst deres gavekort i tide, og så svarer det til at smide penge ud ad vinduet,” udtaler juristen Tina Dhanda fra Forbrugerrådet til dagbladet Politiken.

I Norge er en økonomiprofessor fra Norges Handelshøjskole i 2010 kommet frem til, at gavekort er et samfundsmæssigt problem – i og med at forbrugerne taber op mod 2,5 milliarder kroner årligt, alene af den grund, at de glemmer dem i papirbunkerne eller kommer til at smide dem ud.

Kunden har alle risici

Tina Dhanda bekræfter: ”Det er jo kunden, som har alle risici. Hvis kortet bliver væk, går i glemmeskuffen, eller hvis butikken, som gavekortet er udstedt til, lukker ned, så er det bare ærgerligt.

Nu er der næppe fare for, at hæderværdige Grand Teatret, der har ligget samme sted siden 1923, lukker ned. Jeg kan ikke anbefale stedets nok i virkeligheden fortravlede service. Omvendt kan journalister jo virke påtrængende irriterende. Eller som det hed fra den i øvrigt gennemført uforskammede digter Johannes V. Jensen: ”Pressen skal kendes på den sorgløse sans for realiteter, udadvendthed, evnen til stadig fornyelse, den abeagtige nysgerrighed og mangel på hukommelsen. Hele hakkelsen.”Grand teatret

Går man efter gavekort, er det som minimum vigtigt at huske, at Forbrugerrådet har sat en gyldighedsperiode på 3 år. Hvilket f.eks. Grand Teatret med deres flotte filmrepertoire ifølge deres håndfaste pressemedarbejder overholder. Men der findes andre udstedere som opererer med kortere frister, og dermed vildleder forbrugerne til at kassere gavekort som kan være juridisk gyldige.

Forbrugerrådet har 2013 lavet sin egen undersøgelse, der bekræfter de norske resultater. De glemte gavekort har en gennemsnitlig værdi på 377 kroner. Ifølge Forbrugerrådet.

Casino Copenhagen

På Forbrugerrådets site (http://www.forbrug.dk) kan du finde gode råd om gavekort.

Der er blevet sagt, at de bedste glæder i livet er gratis, skal jeg afsluttende understrege, at organiserede oplevelser kan være gratis. Går du ind på Casino Copenhagens hjemmeside omkring gavekort, vil du kunne se, at den – hvis du ellers har fødselsdag - starter med et helt gratis tilbud om gratis entré og et par glas champagne i Red 7 Bar!

Det er sgu da en flot gestus. Vil man gerne af med penge, har Casino Copenhagen adskillige pakker, som f.eks. Jackpot Night, hvor man for kr. 425 får entré og garderobe, velkomstdrink, en tre-retters menu i restaurant Mamas & Papas samt 100 kr. i jetoner til at spille for.

Jeg er nu spændt på, under hvilke former at jeg kommer til at overveje ”The Wolf of Wall Street”. Finanskrisen, hvor et super manøvredygtig segment af korrupte finansfolk og ejendomsspekulanter fik jammet flere af de vestlige samfund, er spændende at dykke ned i.

 

Gratis Roulette

Gratis 3D-roulette

Gratis 3D-roulette

Spændingen ved at se det snurrende hjul i sorte og røde farver har længe været til stede for mange ivrige spillere over ...

Læs mere!

Hvad er dit lykketal?